• Teija Pellinen

Terveyttä edistävää ruokaa - osa 2

Hyvässä, terveyttä edistävässä ruokavaliossa kokonaisuus pitkällä aikavälillä merkitsee eniten. Kun kokonaisuus on kunnossa, sallii se pienet hairahdukset ja poikkeamat silloin tällöin. Jotta terveellinen ruokavalio antaisi parhaan hyödyn, on otettava huomioon monia muitakin seikkoja kuin käytettävät ruoka-aineet; kuten pureskelu, ruokailurytmi, nesteiden määrä, ruuanvalmistustavat jne.


Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat kasvikunnan tuotteille ominaisia, energiaa tuottavia aineita. Niitä tarvitaan siis elimistön normaalin toiminnan ja jaksamisen takaamiseksi. Monet välttävätkin hiilihydraatteja aivan turhaan, kun oleellisempaa olisi kiinnittää huomiota niiden laatuun.



Hiilihydraattien lähteinä on hyvä suosia täysjyvätuotteita (leivät, pastat, riisit) sekä palkokasveja. Näin saavutetaan parempi kylläisyyden tunne, ja lisäksi saadaan enemmän vitamiineja sekä hiven- ja kivennäisaineita. Valkoisissa versioissa hyödyllisten ravintoaineiden määrä on merkittävästi pienempi. Täysjyvätuotteet sisältävät myös enemmän kuituja, jotka edesauttavat suolen toimintaa.


Täysjyvätuotteista saatavat hiilihydraatit ovat ns. hitaita hiilihydraatteja, joiden vaikutus verensokeriin on tasaisempi kuin esimerkiksi perunan, josta saadaan nopeita hiilihydraatteja. Kun vältetään verensokerin suuret nousut ja laskut, se edesauttaa päivittäistä jaksamista ja työtehon säilymistä ruokailun jälkeen pidempään.



Täysjyvätuotteilla on todettu olevan suotuisa vaikutus myös veren rasva-arvoihin. Palkokasveilla on aikalailla samat ominaisuudet, mitä edellä on mainittu; sen lisäksi niistä saa myös paljon hyvää kasviproteiinia. Kannattaa siis opetella niiden lisäämistä ruokavalioon.


"Terveyttä edistävää ruokaa - osa 3" käsitteleekin proteiinin saantia ja lähteitä - pysy kuulolla!


Tehdään itsellemme hyvää syömämme ruuan avulla!

- Teija


Teija Pellinen

Kotka

  • White Facebook Icon

Enjoy Your Life

- sinun hyvinvointiisi

© 2017 by Teija Pellinen. Proudly created with Wix.com