• Teija Pellinen

Terveyttä edistävää ruokaa - osa 1

Hyvässä, terveyttä edistävässä ruokavaliossa kokonaisuus pitkällä aikavälillä merkitsee eniten. Kun kokonaisuus on kunnossa, sallii se pienet hairahdukset ja poikkeamat silloin tällöin. Jotta terveellinen ruokavalio antaisi parhaan hyödyn, on otettava huomioon monia muitakin seikkoja kuin käytettävät ruoka-aineet; kuten pureskelu, ruokailurytmi, nesteiden määrä, ruuanvalmistustavat jne.


Kasvikset, hedelmät ja marjat

Tästä ryhmästä on hyvä syödä joka aterialla runsaasti ja säästelemättä!


Kannattaa suosia kotimaisia marjoja enemmän ja käyttää hedelmiä kohtuudella. Suomalaisissa marjoissa on huomattavasti enemmän erilaisia terveyttä edistäviä yhdisteitä ja antioksidantteja kuin hedelmissä. Myös niiden verensokeria kohottava vaikutus on pienempi kuin monissa hedelmissä. Tämän lisäksi marjat saavat kasvaa luonnontilassa kypsäksi saakka, kun taas hedelmät usein poimitaan puolikypsinä kuljetettavaksi ulkomailta Suomeen. Oletko koskaan ajatellut tätä?



Vihanneksia, kasviksia ja juureksia kannattaa opetella käyttämään monipuolisesti ja värikkäästi vaihdellen eri lajeja. Mahdollisuuksien mukaan niitä on hyvä syödä myös paljon tuoreena kypsentämättä, jotta saadaan hyviä tuoreravintoentsyymejä sekä emäksisyyttä elimistöön. Aterioiden yhteydessä on kasviksia helppo ja nopea valmistaa vaikkapa kevyesti höyrytettynä. Tämä tapa voi sopia paremmin heille, joilla on jonkinlaisia suolistohäiriöitä.



Kasviksista, hedelmistä ja marjoista saadaan paljon kuituja, jotka ovat hyväksi ruuansulatukselle. Kuiduilla on erittäin tärkeä rooli suoliston toiminnalle sekä sen bakteerikannalle. Päivittäisten vitamiinien sekä hiven- ja kivennäisaineiden riittävän saannin turvaamiseksi, olisi tästä ryhmästä hyvä syödä vähintään 800g/päivä.


Yksilölliset asiat tulee aina huomioida, kaikki "terveellinen" ei välttämättä aina sovi kaikille. Silloin on mietittävä korvaava vaihtoehto, josta voi saada vastaavan hyödyn.


"Terveyttä edistävää ruokaa - osa 2" tulee käsittelemään hiilihydraatteja, pysyhän kuulolla!


Syödään ja voidaan hyvin!

- Teija




Teija Pellinen

Kotka

  • White Facebook Icon

Enjoy Your Life

- sinun hyvinvointiisi

© 2017 by Teija Pellinen. Proudly created with Wix.com